2015. júl 14.

Tudásmunkások könyve. Tartalom 1.1.

írta: Dr Domschitz Mátyás
Tudásmunkások könyve. Tartalom 1.1.

reading_club.jpg

A tudásmunkás bonyolult viszonyok közt nagy önállósággal él. Ez az életvezetési tudását igényli. Meg azt is, hogy távlatokban is lássa mi történik vele. Ehhez meg látni kell a tudásmunka terjedésével járó vezetési és társadalmi változásokat. Segítünk ebben "hogyan csináld" és látókör növelő szövegekkel.

Életvezetés

Életvezetési tanácsok, tippek. Ajánlások ahhoz, hogy hogyan szervezd meg a tudással kapcsolatos munkát. Hogyan tervezz, hogyan gazdálkodj az időddel, hogyan alakíts ki sikerre vezető szokásokat.  

1.1. Minden életvezetési tanács csak a cselekvő embereknek segít. Hagyj fel a halogatással. Csináld! Mit? A szövegből meglátod.

1.2. Hogy mindig tisztában legyél mi a fontos, s hogy merre van az "előre". Kezdd így

1.3. Elmetérkép. Az egyik leghatékonyabb módszerem 

  • tervezésre - életvezetésre
  • tanulásra, memorizálásra, jegyzetelésre, puska készítésére
  • szemléltetésre

Segíti a gondolatokat rendezni, mert a gondolkodási folyamat természete inkább kaotikus és zavaros, a gondolatok nem egyenes sorrendben jönnek, ugrálnak, kitérnek, visszatérnek. Ezért jó, ha van olyan módszerünk, amely megengedi ezt a zavaros folyamatot, s mégis a végén rendezett struktúra jön létre. Itt. 

1.4. A teljesítménymotiváció modellje. A siker lélektanának - a teljesítmény motivációnak - vannak tudományos (és kevésbé tudományos modelljei. Egy tudományos modellt láthatsz, amivel átfogó képet alakíthatsz a témáról. Itt.

steinberg_2.jpg

1.6. Érvényesek e nálunk a sikerről szóló amerikai módszerek? A sikeres életvezetésről szóló szövegek nagy része a sikeres emberek gondolkodásáról szól, s az emberek környezetét kevésbé veszi figyelembe. E szövegek nagyobb része Amerikából  származik. Feltehetjük a kérdést, hogy az Amerikából jött gondolkodási minták érvényesek-e nálunk. A válaszom, hogy igen, csak nálunk visszahúzóbb, nehezebb az a közeg, amelyben sikert akarunk elérni. Itt többet kell dolgozni a sikerért. De csak ott, ahol a sikerhez kellenek a többiek. Ami csak rajtad múlik, abban csak te lehetsz az akadály. E területeken könnyebb. Tovább itt. 

1.7. Szeresd (a jó) "hogyan csináld" könyveket! 

Az emberek élik az életüket, vannak problémáik, s segítséget keresnek a problémáik megoldásához. Szükségük van a „hogyan csináld” típusú tudásra. Ez keresletet teremt az ilyen könyvek iránt. S van köztük jobb és rosszabb. A „pozitív pszichológia” címszó alatt megjelenő könyvek tudományosak, de beleférnek a „hogyan csináld” kategóriába is. Gyakorló tanácsadóként azt mondom: Végre! Végre vannak ilyen könyvek. Tovább itt

1.8. Hogyan legyünk boldogok? Sonja Lybomirsky, a pszichológia doktora, a tartós boldogság lehetőségeit kutatja. Lybomirsky az úgynevezett „pozitív pszichológia” irányzathoz tartozik. A könyvének alcíme: „Életünk átalakításának útjai tudományos megközelítésben.” Ez a szöveg a pozitív pszichológiára, s többek között a Lybomirsky könyvre támaszkodik, s tekintsd kedvcsinálónak néhány könyv elolvasására. Itt:

1.9. Újratervezés - sikerről másként. A fogyasztói társadalom reklámgépezete nem ilyen szemérmes. Rengeteg fogyasztási eszköz vásárlását teszi meg célnak, s alig észrevehetően az eszközök birtoklása került a célok helyére. S az értékes élet azonossá vált a vagyonos élettel. S az emberi élet egyre nagyobb részében az eszközök megszerzéséért dolgozunk Sok ember számára megfordult az értékhierarchia, nem az értelmes élethez kerestünk eszközöket, hanem az eszközök birtoklása vált értelmessé. Uralkodó nézetté vált, ahogy a közelmúltban is hallhattuk, „akinek nincs semmije az annyit is ér.” Pedig az anyagiak eszközök. Eszközei az értelmes életnek, s a boldogságnak. De ez fordítva nem igaz. Az értelmes élet és a boldogság nem csak anyagi eszközökből áll. Itt.

2. Kommunikáció

diád triád.jpg

A tudásmunka kommunikáció, amit nem mutat be jól az "adó csatorna vevő" modell. Ezért ismerni kell a kommunikatív munka lényegét. Néhány elméleti modell lesz, s igyekszek sok kommunikációs tanáccsal, s gyakorlattal szolgálni. Erre s érvényes a korábbi - gyakorlással fejleszthető. 

2.1. A sorozat első darabja arról szól, hogy a kommunikációhoz elengedhetetlen, hogy elképzeljük, hogy mi van a másik fejében. Hogyan értjük meg egymást?

2.2. A kommunikáció egy közös figyelmi helyzetben jön létre. A felek figyelnek a témára,, a másikra, s önmagukra, s ezzel koordinálják a közös megértés kialakítását. Ez a közös figyelmi helyzet.

2.3. Szervezetfejlesztés - szervezeti kommunikáció. „Nem lehet empirikusan előre kimutatni, hogy hogy hogyan kell kialakítani (szervezeti) társadalmi folyamatokat, de legalább a szervezeti tagokat abba a helyzetbe lehet hozni, hogy saját problémáikat felismerjék, megoldásaikat kipróbálják – maguk alkossák meg azokat a szervezeti feltételeket, amelyek megfelelnek igényeiknek.” Tovább:

3. Csapatmunka

outdoor.gifA munkához szükséges tudás már nem fér el egy emberben. Ezért együtt kell működni. Modellek és tippek a csapatmunka fejlesztéséhez.

3.1. A csapatmunkát leépíti ha a dolgozók versenyeznek egymással. Ha versenyeznek csökken a vállalati tőke. Ahol lehet, lebeszélem a cégvezetőket a versenyeztetésről. 

3.2. A szervezetek gyakran szerveznek csapatépítő tréningeket. Az a jó, ha ez nem csak "ökörködés", hanem több, mint játék.

3.3. Szervezetfejlesztés - szervezeti kommunikáció. „Nem lehet empirikusan előre kimutatni, hogy hogy hogyan kell kialakítani (szervezeti) társadalmi folyamatokat, de legalább a szervezeti tagokat abba a helyzetbe lehet hozni, hogy saját problémáikat felismerjék, megoldásaikat kipróbálják – maguk alkossák meg azokat a szervezeti feltételeket, amelyek megfelelnek igényeiknek.” Tovább:

4. Tudás-intenzív szervezet

A szervezetek egyre több tudással dolgoznak. A tudásmunka szervezetét új módon kell kialakítani.

4.1. A tudás-intenzív szervezet inkább intelligens hálózat, mint hierarchia.

4.2. A tudásmunka átalakítja a vezetést. Így mesél erről egy cégvezető.

4.3. Szervezetfejlesztés - szervezeti kommunikáció. „Nem lehet empirikusan előre kimutatni, hogy hogy hogyan kell kialakítani (szervezeti) társadalmi folyamatokat, de legalább a szervezeti tagokat abba a helyzetbe lehet hozni, hogy saját problémáikat felismerjék, megoldásaikat kipróbálják – maguk alkossák meg azokat a szervezeti feltételeket, amelyek megfelelnek igényeiknek.” Tovább:

5. Tudástársadalom

Egész világunk egy összefüggő globális hálózattá, benne tudáshálóvá alakul. Ide előkelő helyre csak tudással illeszkedhetnek be a személyek, szervezetek, országok régiók. A jó tudásmunkás szeret előre látni. E fejezet ebben segít.

5.1. Megkérdeztünk vezetőket, milyen lenne az a társadalom amelyben az unokájuk boldog lenne. Ez egy tudás-intenzív világ. 

5.2. A tudásmunka átalakítja a vezetést. Így mesél erről egy cégvezető.

5.3. Érvényesek e nálunk a sikerről szóló amerikai módszerek? A sikeres életvezetésről szóló szövegek nagy része a sikeres emberek gondolkodásáról szól, s az emberek környezetét kevésbé veszi figyelembe. E szövegek nagyobb része Amerikából  származik. Feltehetjük a kérdést, hogy az Amerikából jött gondolkodási minták érvényesek-e nálunk. A válaszom, hogy igen, csak nálunk visszahúzóbb, nehezebb az a közeg, amelyben sikert akarunk elérni. Itt többet kell dolgozni a sikerért. De csak ott, ahol a sikerhez kellenek a többiek. Ami csak rajtad múlik, abban csak te lehetsz az akadály. E területeken könnyebb. Tovább itt. 

6. Közélet és tudástársadalom

reading_club.jpgA tudásmunka szervezete inkább hálózat, mint hierarchia. A tudásmunkásnak az az érdeke, hogy sok magasan képzett tudásmunkás vegye körül, mert másoktól tanul, másokkal együtt tud megoldani olyan (bonyolult) problémákat, amelyekhez sok tudás kell. A tudásmunkásnak az az érdeke, hogy minél többen bekerüljenek a tudás világába. Van ennek társadalompolitikai és oktatáspolitikai alapjai. Ez a fejezet "tudásmunka ideológia". És ezért érdemes megosztani e szövegeket, mert jobban működünk, ha a társaink is jobban működnek.

6.1. Már meg tudjuk termelni azt az árumennyiséget, hogy senki se haljon éhen, tudjon lakni és öltözni. De mégis rosszul használjuk e bőségszarut.

6.2. A tudásmunkás hálózati dolgozó, mert a munkája hálózatban érvényesül, s hálózatból építkezik. Ezért az az érdeke, hogy a környezetében sok sok művelt ember legyen.De egyenlőtlenül férünk hozzá a javakhoz.

XXXXXXXXXXXXXXX

Csatlakozz a "hetedik világ" csoporthoz!https://www.facebook.com/groups/189263464443064/

Motivációs tréningek, coaching itt. 

Kép

 

Szólj hozzá

tartalom