2015. okt 14.

A kreatív osztály felemelkedése

írta: Dr Domschitz Mátyás
A kreatív osztály felemelkedése

Florida (Richard Florida: A kreatív osztály felemelkedése című könyvében)  olyan adatokat, adatbázisokat helyezett egymás mellé, amelyeket korábban nem vizsgáltak együtt. A technológia fejlettsége, a munkaerő képzettsége, vagy például a területeten leadott szabadalmak száma korábban is mérhető volt. 

"Ami Floridánál újdonság volt, hogy megalkotott néhány olyan mutatót is, amelyeket korábban nem igazán hoztak összefüggésbe a gazdasági fejlettséggel vagy éppen egy adott település élhetőségével. Az egyik ilyen index például a lakosság sokszínűségét mérte a külföldön született bevándorlók adott területre jellemző arányával. Egy másik, amelyet "bohém-indexnek" keresztelt el, az írók dizájnerek, zenészek, színészek, rendezők, festők, szobrászok, fotósok és táncosok, azaz az alapvetően művészeti tevékenységeket végzők arányát fejezte ki.

A legnagyobb megrökönyödést azonban az a "gay-index" váltotta ki, amely a homoszexuális lakosság térbeli koncentrációját mutatta meg. Florida felismerése az volt, hogy a homoszexuálisok által kedvelt régiók, települések, városrészek lényegében egybeestek a high-tech ipar fejlődési pólusaival. E két jelenség között a logikai összefüggés pedig nem más, mint az a tény, hogy a közismerten liberálisnak és befogadónak tekintett Egyesült Államokban sem ismeretlen a szexuális kisebbségekkel szembeni diszkrimináció. Így ők többnyire olyan helyeken érzik magukat jól , ahol sokféle társadalmi csoport, etnikum él együtt, ahol befogadják és elfogadják a kisebbségeket. A homoszexuális közösségek jelenléte, a velük szemben tanúsított nyitottság jó  indikátora a kreatív osztály befogadására való hajlandóságnak is."

"minél változatosabb a kreatív osztály összetétele, minél színesebb az adott terület művészeti és kulturális élete, minél inkább keverednek a különböző etnikumok, életstílusok, annál több lehetőség nyílik a különböző ötletek, nézetek, vélemények találkozására, amelyek egyben megsokszorozzák az innovációk lehetőségét is. Az ehhez szükséges helyszínt pedig a kozmopolita, a kreativitásra nyitott, befogadó (nagy)városi környezet jelenti, ahol rendelkezésre áll az interakciók számára megfelelő kritikus tömeg is."

Ságvári Bence könyvismertetője (A kreatív osztály felemelkedése címmel) egy könyvismertetőkből álló könyvből.

A könyv pedig: Dessewffy Tibor: Bevezetés a jövőbe. Demos könyvek. Gondolat Kiadó, Budapest, 2008

http://bookline.hu/product/home.action?_v=Sebok_Miklos_Dessewffy_Tibor_Bevezetes_a_Jovobe&id=70998&type=22

(A link alatti ár nem jó)

Szólj hozzá

tudástársadalom